به گزارش کاشان حامی، سایت باستانیشناسی و تاریخی معروف به ویگل، محوطهای ارزشمند از دورههای پیش و پس از اسلام است که گویا تا قرن هشتم و نهم هجری دایر بوده و چه بسا یکی از موقوفاتی باشد که در دو وقفنامه قدیمی مسجد میرعماد کاشان از آن نام برده شده است.
سایت باستانیشناسی و تاریخی معروف به ویگُل سرمایهای پر ارزش و کم نظیر که میتواند بسیاری از ناشناختههای اجتماعی، فرهنگی و مردم شناختی ساکنان منطقه کویری کاشان و آران و بیدگل را آشکار کند.
این روزها خبر میرسد که شهرک صباحی بیدگلی، جاده دسترسی تازهای از انتهای این شهرک در بلوار ویگل به سوی جاده کنارگذر احداث میکند و این جاده از حریم درجه یک محوطه سایت باستانی ویگل و آتشکده بینظیر آن که به جا مانده از دوره ساسانیان است، عبور میکند.
علی ادهمی، دبیر انجمن میراث فرهنگی صباحی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در آران و بیدگل در مورد احداث این جاده از کنار سایت تاریخی ویگل، اظهار داشت: پیرو نامه مورخ ۸ آذرماه امسال در خصوص تصویب این جاده و ابلاغ ضوابط حریمی به هیئت امنای شهرک، عبور وسائل نقلیه سنگین و نیمه سنگین، نصب دکلهای تاسیساتی و تبلیغاتی و غیره بر طبق بندهای هشت و ۱۲ همین مجوز ممنوع است.
وی افزود: در حال حاضر ماشینهای سنگین جادهسازی در حال فعالیت هستند و هیچ نهادی اقدامی انجام نداده است که این موضوع با مجوزهای مربوطه، تناقض تام دارد و با احداث جاده، عملا عبور ماشینهای سنگین، نصب دکلهای تاسیساتی و تبلیغاتی گریزناپذیر خواهد بود.
ادهمی تصریح کرد: نمیدانیم چه مسائلی در کار است که در میان هکتارها زمین منابع طبیعی، الزام بر این است که حتما خط عبوری از میان حریم درجه یک این سایت تاریخی انجام شود؟ چرا باید قسمتی از تاریخ و فرهنگ مردم این منطقه در معرض خطر برای احداث یک جاده قرار گیرد؟
دبیر انجمن میراث فرهنگی صباحی آران و بیدگل خاطرنشان کرد: چه ضمانتی وجود دارد که پس از احداث جاده و کاربریهای تجاری و غیرتجاری، سرنوشت سایت ویگل مثل سایت باستانی سیلک خدشهدار و در معرض خطر قرار نگیرد و یا در آینده آزادسازی حریم و حتی عرصه باستانی با صرف میلیاردها تومان نیز امکانپذیر نباشد؟
وی گفت: اگر چه این جاده میتواند در ظاهر جوابگوی برخی نیازهای حال هیئت امنای شهرک باشد، اما در آیندهای نه چندان دور بلای خانماسوز سایت ویگل خواهد بود و آن زمان با ارزش افزوده زمینهای طرفین جاده، هیچ راه بازگشتی در کار نخواهد بود و گره کوری بر مشکلات شهرسازی و میراثی شهر افزوده خواهد شد.